Monday, March 01, 2010

Hasse Zetterström, Thorsten Ehrenmark och en rodnande fiskare



Trots mitt enorma intresse för böcker, inser jag att detta är ett kollosalt och oerhört brett område som jag aldrig kommer lyckas känna att jag får en kontroll över. 

Jag kollar idag igenom mina Facebook mail som jag nästan aldrig läser (ta därmed inte illa upp om ni mailat mig där och svar uteblivit). Hittar ett helt fantastiskt mail från min cybervän Ray Dar (bättre alias hade jag aldrig hittat på själv) där han först överöser mig med beröm som får mig att rodna. Detta sker i princip aldrig, att rodna sker alltså i princip aldrig, att bli överöst med beröm sker faktiskt heller aldrig men det vill jag verkligen inte stoltsera med här. Rodna sker därmed av förutnämnda anledning i princip aldrig, förutom då jag suttit i en finsk bastu där temperaturen i regel alltid överstiger den mjäkiga svenska bastumediantemperaturen som väl ligger på ungefär femtio grader. Då kommer jag på att en röd nyans i ansiktet klär mig lika dåligt som ödmjukhet, så jag tar istället lyckligt till mig berömmet och strålar som en sol. Läser förnöjsamt vidare i mailet men stöter snart på nya hinder, inser till min enorma olycka att jag har ingen aning om vem de senareomnämnda Hasse Z och Thorsten Ehrenmark är. Måste alltså snarast beställa en hel hop nya böcker och förkovra mig i även deras alster.

I morgon finns det en risk att bloggen är nedstängd med en liten skylt som meddelar "gone fishing - fishing for new compliments"

Bästa Sonja,
Du är säkert överöst med beröm redan, men nu skall du få en dos till. Jag har stort utbyte av dina blogginlägg. De präglas av små fina observationer av din vardag och fest, som du på ett fantastiskt sätt kokar ihop till en underbart humoristisk ragu.

Jag orkar inte läsa så många bloggar eftersom nästan alla är enormt pösiga konstruktioner skrivna av ganska tomma individer.

Då känns det så uppfriskande med dina klarsynta observationer och din syrliga humor. Förmodligen känner jag igen mig en del. Jag beundrar det du skriver och funderar på var du kan ha dina förebilder. Jag tänker lite på Hasse Z och Thorsten Ehrenmark. De har också berett mig stort nöje fast i novellform.

Ha en fin måndag!

Ray Dar (alltmer trogen läsare) 


Fotnot: Googlar på Hasse Z och hittar den underbara bilden ovan som råkar passa utmärkt bra som illustration till texten. Det bästa är att jag dessutom hittar novellen Anna-Clara och hennes bröder av Hasse Zetterström 

No comments: