Sunday, October 10, 2010

Sluta samla - börja konsumera








Jag har en total samlarmani, på många saker, men mest på böcker. Det finns böcker i bokhyllan som täcker mesta tomma väggytorna i huset, de finns brevid sängen i vingliga höga staplar, i skåp, på köksbänken, i gästrummet och till och med på toaletten (detta är Livbojs verk, hon möblerar alltid om i mina böckers oordning när hon kommer hit). Nu måste jag ha boksamlarmanidetox och lägga in mig på Boki Ford kliniken (en filial till Betty Ford) för okontrollerbart samlarmissbruk. Jag måste konsumera alla böcker som ligger i staplar före jag köper en endaste en ny bok.

Börjar med nobelpristagarens Stygga flickans rackartyg som i ett år samlat damm brevid sängen, under Herta Mullers bok, ovanpå Doris Lessings. Inte en ny bok inhandlas före jag läst igenom minst hälften av de samlade verken som står som moderna konstverk i högar runt om i huset.

Jag lovar!

---
Posted from my iPhone

No comments: