Tuesday, April 24, 2012

#SökerDrömJobb och #fruktkorg


Efter fyra år som egenföretagare och konsult inser jag nu att jag saknar en fruktkorg! Alla mina nära, kära, älskade familjemedlemmar har äntligen rutiner och en fungerande vardag och därför vill jag börja jobba ”helt normalt” igen – med fruktkorg, underbara kollegor och världens bästa chef.

Jag tänker alltså söka anställning! Hejdå, konsultåren!

Lite mera om mig och varför man skall anställa mig!

Förutom att jag är snäll, lojal, glad, entusiasmerande, energisk, inspirationsgivande och aktiv, så är jag också extremt effektiv.

Gör mera snabbare och bättre!

Bäst fungerar jag som kommunikationschef, även om jag också är ruskigt duktig på att fickparkera och gärna skulle lära mig att köra truck. Jag är generalist med den tacksamma förmågan att snabbt lära mig det mesta om det bästa, men också färdig att testa mer än de flesta. Jag har lyckan att ha gener som hjälpt mig lösa Einsteins test som han påstod att 98% inte kunde lösa.
Einsteins omöjliga test är en kul manöver som kan utövas som hobby!

MEN i praktiken hjälper inga testsvar eller betyg – där ute i verkligheten skall man visa på resultat – kommunikationen är företagets verktyg att nå mål, ett stöd för säljkåren, ett måste för marknadsavdelningen, en push i rätt riktning för medarbetarna. Men främst finns kommunikationen där för att förmedla företagets vision, produkternas betydelse och tjänsternas inverkan på målgruppen – för att kommunicera med målgruppen och för att driva bolaget framåt. Man kommunicerar helt enkelt för ATT:
Ta reda på vad målgruppen vill ha – och sedan ge just det - till dem!

Nöjda kunder, glada investerare, trygga medarbetare – allt är sprunget ur kommunikation. Dessutom kan man ju på köpet förmedla ett budskap, ha en interaktion med media och bli ruskigt aktiv och bra i sociala medier.

Nå mål och sätt upp högre mål, genom lyckad kommunikation kan man alltid ta ett steg vidare och vidare och vidare!
Nu låter jag som en skojfrisk och pigg PT…

Men stanna upp ett tag, kanske jag kan vara just så inspirerande, strukturerad och kunnig som en PT, och lite mera därtill.
Eftersom jag är extremt seriös i allt jag gör så finner jag att humor är ett underbart balanserande personligt verktyg!

Have CV – will show

Har senaste 15 åren, förutom att ha jobbat brett som kommunikationschef och -konsult, skribent och med PR/IR, även hunnit med fruktkorg på både börsbolag och privata medelstora bolag.  Jag har skrivit över 3000 blogginlägg för 10-tal bolag, jag har spökskrivit bloggar och jag har twittrat runt 10.000 intressanta budskap för flertalet varumärken. På FaceBoook, Instagram, Tumblr, Soup, Pinterest och Google+ har jag loggat in med fler olika accounts än jag kan minnas, men alltjämt lämnat efter mig digitala fotspår som gett minst lika bra effekt som många av de otaliga pressreleaser, kvartalrapporter och Q&A’s jag skrivit. Eftersom jag inte bara skriver texter så lägger jag till listan några fler punkter, som tex att jag kreerar presentationer för allt från investerarseminarier till föredrag till produktlanseringar och roadshows.

Jag har gjort strategiska kommunikationsplaner som hjälpt många företag att hitta ut ur respektive corporate-dimma, jag har styrt upp praktiska socialamedier-strukturer och jag är van med att hantera mediaval och -budgeter. Jag älskar att göra krångliga processer enkla. Att analysera en hemsida och utmejsla ett korrekt språk är en vardagssyssla jag stortrivs med.

Och ja, jag skriver både på engelska och svenska. Electrolux använder mig till engelska releaser, medan t.ex. tidningen Connoisseur vill att jag skriver personporträtt på svenska.

Min repertoar är bred!

Som ni ser är min repertoar bred. Jag kan med fördel ändra mitt stilspråk och anser härmed att vi skall frångå den väldigt snabba och tillsynes moderna språkformen som undertecknad nyttjade tidigare i sin text. Således kan vi nu övergå i ett lugnare tempo och se över vad denna Sonja Catani, självutnämnd kommunikationsexpert, egentligen vill komma till tals med.

A little less conversation a litle more action please!

Kort och Gott: jag vill bara ha världens bästa chef, underbara kollegor, ett företag med produkter eller tjänster som triggar mig och självklart en F R U K T K O R G

Ni når mig här! Jag bjuder på lunchen!
sonja@sonjacatani.com
Twitter: sonjacatani


Och som alltid Sharing is Caring! Den som hjälper mig hitta mitt ideal jobb blir som tack självfallet bjuden på en fantastisk middag med de godaste champagnerna och vinerna samt går garanterat från bordet med ett stort leende åtnjutande hjältestatus i ett evigt glimmer av triumf av sällan tidigare skådat slag!

No comments: