Wednesday, February 12, 2014

Jag skall springa maraton!

-->


Jag skall springa maraton! Det är en investeringsstrategi. Det hela började med att jag lyckades muta, ok jag medger det kan ha funnits något lätt hot också inblandat, så där typ att jag MMS'ade bilder på utbrända bilar efter bilbomber till några vänner som var motvilliga till min idé. Men låt oss hålla oss till att bara muta. Jag mutade alltså några mammor från skolan att börja springa ”från soffan till 5 kilometer” (read all about it here) och det gick ju hejdundrande bra! Tack vare den icke-vitamånaden så har det dessutom varit lätt att fortsätta hela vintern. För att vara helt ärlig så tog jag till äldsta tricket i boken för att klara av att fortsätta träningen under vinter: jag investerade en heljävlasjuk mängd pengar i attiraljer för vinterträning, inklusive IceBugs spikskor och förnyat medlemskap på Grands Gym (varifrån jag tidigare fått spraken - read all about it here). Kalkylen ser ut så här: Investerade Sekiner Dividerat med Kilometer bör inte överstiga nyckeltalet 100. Jag har sprungit närmare (eller närmare bestämt exakt) 198,7 km i vinter, kanske jag lite skarvade där hur lång vintern är och eventuellt har jag promenerat nån ynka enstaka (flytande begrepp) av dessa kilometer. MEN, vintern är inte över och jag har nu investeringsförbud för att nå upp (ner?) till mitt nyckeltal.  

Sen ger ju det ena det andra och så blev det en anmälning i grupp till Vårruset – man får en picnic i en Konsum kasse som belöning och VEM kan motstå det erbjudandet? Och eftersom det ena ger det andra så gav min väninna Miranda-från-Sex-And-The-City i julklapp till mig en anmälan till Tjurruset i oktober. Jag gav Helen Fieldings senaste bok till henne. Tjurruset är 10km i geggamojja och backar och dalar och vatten och geggamojja. Jag gav Helen Fieldings senaste Bridget Jones bok till henne. Tjurruset är i oktober! Det kan snöa i oktober! Man måste köpa ännu fler dyra träningskläder för att ersätta de som förstörs. Jag gav senaste Bridget Jones boken till henne i julklapp. Med vänner som detta behöver man inga advokater! Nej just det, hon är min advokat. Min advokat-käraste-väninna som helt uppenbarligen hatar Helen Fieldings senaste bok om Bridget Jones.

Men dessa två lopp (lopp låter så proffsigt, lika proffsigt som när jag skröt om mina IceBugs) är alltså 5 km och 10 km. Jag springer ungefär 4,8 km med glad min och lätt andfått leende. 4,9 km - då ser jag redan ut som en flåsande ättiksgurka. Så nu har jag börjat nästa steg. Från ”4,81 km ättiksgurka till 10 km strålande solsken i geggamojja – programmet”. Det går jätte bra! Jag sprang 4,8 km i morse. I min nya snygga merinoulls träningströja. Den behöver nämligen lite mileage för att nå nyckeltalet 100 i kalkylen Investerade Sekiner Dividerat med Kilometer. I helgen springer jag kanske 4,81 km. Kanske.

Men här kommer i varje fall maratondelen in! Kom på i morse att min pappa alltid skrutit över sin maratonprestation i Aten på klassiska rutten. Jag har iofs sett hela loppet för min mamma satt i en taxi och filmade med en 8mm kamera hela förloppet. Om hon försökte sig på att filma nåt landmärke typ Akropolis så hojtade pappa genast till att hon skulle fokusera på honom och inget annat onödigt. Så hur svårt kan det vara? Om man kan hojta åt sin fru i en taxi medan man springer så kan det knappast vara helt omöjligt med maraton. Alltså bestämde jag mig för att genast då jag kom hem smsa pappa och fråga hur gammal han var när han sprang maraton i Aten, för det skall minsann jag också göra! I exakt samma ålder som han var när det begav sig! Nu skall här sättas mål!

Svaret kom på studs: 3,5 timme 4minuter 59sekunder per kilometer. Ja det låter ju rimligt. Tre och en halv timme borde jag väl klara av att springa. Jag sprang ju faktiskt utklädd till ättiksgurka i en hel timme en gång. Sen slog nyckeltalsräknare in – FYRA MINUTER OCH FEMTIONIO SEKUNDER PER KILOMETER för nån som klassades som gammal gubbe! Höuli shit! Det klarar jag ju inte ens av på en kilometer. Totalt. Säkert inte ens på hundra meter.

Så nu skall jag köpa massor massor dyra träningskläder, kanske en pulsklocka och en hjärtslags-bältes-grej och det där fjantiga utanpå-bältet med små napp-flaskor som så många har, och investera massor pengar för det kommer behövas många många många många träningskilometer inför maraton i Aten år 2020.

Varför måste jag berätta om alla mina tankar för pappa?

Epilog:
On the bright side: man kan också springa 5 km eller 10 km lopp i samband med Aten maraton. Tänkte sikta på ett nu i november 2014 med Muminsystern. Hon uppdaterade redan på FaceBok att hon skall springa 5 km maratonlopp. Kom några spydiska kommentarer. Frågor på det!

Personligen kollar jag redan på hotell och flygbiljetter! Det bästa med att Grekland är i konkurs är att man kan bo på lyxigaste hotellen för en nästan genant spotstyver!!!!!! Jag älskar Grekland! Fetaost, oliver och skoskav - here I come!

Bildtext: det är inte min pappa på bilden, tyvärr fanns inga stillbilder från hans maraton - bara 3,5 timme 8-millimeter svartvit film. Killen på bilden heter Fauja Singh född 1911 och fortfarande aktiv maratonlöpare.... Hans diet-tips är förövrigt att dricka mycket te, äta ingefära och skratta! I can do that!

No comments: